Over ons Blog Contact
examens

“Ik ben milder geworden met de jaren”

Bron: Interview Jan T'Sas

Het is weer examentijd! Kijken leraren daar naar uit of is het ook voor hen een vervelende periode? Pienternet vraagt het elke week aan twee getuigen.
Vandaag: Dominiek Sandra, professor algemene taalkunde en psycholinguïstiek aan de Universiteit Antwerpen.

image


Precies 30 jaar al geeft professor Dominiek Sandra les aan studenten met een taalmicrobe. Volle aula’s en kleine werkcolleges. Maar hoe neemt een universiteitsprof examen af? En wordt hij er vrolijk van als de helft gebuisd is?

Identikit

Dominiek Sandra
52 jaar
Professor algemene taalkunde en psycholinguïstiek
Universiteit Antwerpen


Wat betekent de examentijd voor jou?

Dominiek Sandra: “Véél correctiewerk! In januari krijg ik schriftelijke examens van ongeveer 250 Bachelorstudenten op mijn bureau. Van een 40-tal Masterstudenten neem ik mondeling examen af. In juni komen daar de papers en de scripties bij. Alles bij elkaar vraagt dat veel tijd die ik niet aan onderzoek kan besteden. Maar toch doe ik het graag.”


Hoe bereid je je studenten op het examen voor?

Dominiek Sandra: “Bij het begin van de cursus geef ik duidelijk aan wat de studenten moeten kennen en kunnen. Een aantal weken voor het eigenlijke examen kunnen ze via Blackboard een proefexamen downloaden mét de antwoorden erbij. Dat geeft hen al een idee. Op het schriftelijke examen stel ik vier open vragen, op het mondelinge twee. Meer is wegens tijdgebrek niet mogelijk.”


Een schriftelijk examen lijkt makkelijk te beoordelen, maar hoe geef je punten op het mondelinge?

Dominiek Sandra: “Daar heb ik een drietal criteria voor. Voor elke vraag heb ik kernbegrippen in mijn hoofd, die ik zeker wil horen. Daarnaast let ik op de correctheid van elk antwoord. Ik vind het ook belangrijk dat een student een samenhangend verhaal kan vertellen. Als een student hapert of stilvalt, dan vraag ik door, ik zit daar niet als een sfinx. Toch heb je het gauw door als ze de leerstof niet beheersen. Hoe dan ook heb ik het gevoel dat ik iets meer punten geef op het mondelinge examen dan op het schriftelijke, precies omdat je bij een mondeling examen ondersteunende vragen kan stellen als een student even vastzit. Ik heb ook het gevoel dat ik milder geworden ben met de jaren. Het feit dat ik zelf studerende kinderen heb in het hoger onderwijs, speelt allicht mee.”


Het slaagpercentage ligt vooral bij eerstejaarsstudenten erg laag. Hoe ga je daarmee om?

Dominiek Sandra: “Als je lesgeeft aan grote groepen studenten, dan ken je ze natuurlijk niet persoonlijk. Omdat de studenten eigenlijk anoniem zijn, til je daar dan ook niet zo heel zwaar aan. Uiteraard vind ik het erg dat studenten niet slagen als ze hard gestudeerd hebben, ook al ken ik hen niet persoonlijk. De Masterstudenten ken ik meestal wel allemaal. Als ik merk dat ze de essentie van de leerstof goed hebben opgepikt, dan geeft me dat een goed gevoel. Ook bij scripties. Sommige studenten werken daar heel zelfstandig aan of kunnen heel goed en efficiënt bijdragen tot een lopend onderzoek. Als hun scriptie er dan echt blijkt te ‘staan’, dan heb ik daar veel voldoening van.”


Zien je examens nu er anders uit dan die van 30 jaar geleden?

Dominiek Sandra: “Vragen evolueren mee met de leerstof, dat is logisch. Maar als assistent heb ik ooit een vraag gesteld waar ik achteraf veel spijt van had. Studenten moesten reageren op een stelling. Omdat goed te doen, moesten ze uit alle hoofdstukken van de cursus putten. Hun antwoord was gemiddeld vier pagina’s lang. Bijzonder ingewikkeld om te corrigeren – en om te beantwoorden! Dat doe ik nooit meer.”


Heb je ooit iets speciaals meegemaakt tijdens examens?

Dominiek Sandra: “Goh, niet echt. Soms lees ik wel grappige ‘antwoorden’ op een schriftelijke examen, zo van: ‘Helaas moet ik u het antwoord op deze vraag schuldig blijven, misschien zal het beter gaan in tweede zittijd.’…”

Gepost door Kathleen in examens

Tags: psycholinguïstiek, linguistiek, taalkunde, algemene taalkunde, dominiek sandra

Laatst aangepast op 13 juni 2013


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Share

Verwante artikels


Er zijn geen verwante artikels voor dit artikel.