Over ons Blog Contact
examens

“Het belangrijkste meet je niet met een examen”

Bron: Interview: Wim De Jonge

Het is weer examentijd! Kijken docenten daar naar uit of is het ook voor hen een vervelende periode? Pienternet vraagt het elke week aan twee getuigen.
Vandaag: Martien Geerts, docent Nederlands aan studenten van de lerarenopleiding.

image


Identikit

Martien Geerts
42
Docent Nederlands aan studenten van de lerarenopleiding
KHLim, campus Hemelrijk, Hasselt


Hoe ervaar je de examenperiode?

“Net als toen ik zelf student was. Ik vind het vooral een lastige periode. Verbeteren kost veel tijd. Toch probeer ik met behulp van een goede correctiesleutel nooit later dan tot één uur ‘s nachts bezig te zijn.  Maar wat ik wil weten, wil ik wel zo goed mogelijk te meten en dat geeft extra stress. In januari heb ik vooral schriftelijke examens, in juni overheersen de mondelinge.”


Wie zijn je studenten?

“Ik geef zowel les aan ‘normale’ studenten als aan werkstudenten. Die laatste groep doet het merkelijk beter in januari dan in juni, omdat ze in de kerstperiode meer tijd vinden om te studeren. Onderschat niet wat werkstudenten allemaal combineren: een job, studies, kinderen krijgen, kinderen opvoeden ... Omdat werkstudenten meestal veel bewuster voor hun studies gekozen hebben, willen ze niet gewoon slagen voor een examen. Ze willen méér dan een voldoende.”


Wat wil je via examens te weten komen van je studenten?

“Vaak zijn de minst belangrijke zaken zoals spelling en uitspraak het makkelijkste te meten. Maar hoe meet je de literaire competentie van een student? Ik merk dat collega’s hun studenten soms vijftig prentenboeken laten lezen en daar dan inhoudsvragen over stellen. Maar zo bouw je toch geen mening op over wat een kwaliteitsvol prentenboek is of niet? Ik ben niet geïnteresseerd in pure reproductie van wat een student heeft geleerd of ervaren. Wat ik wel wil weten, is de transfer die hij of zij heeft gemaakt.”


Verbazen je studenten je soms op een examen?

“Vooral op mondelinge examens gebeurt dat, ja. Zo kwam een student naar het examen die heel goed wist dat ik naar zijn literaire competentie zou peilen. Daarom declameerde hij bij het binnenkomen meteen een gedicht. Het ijs was meteen gebroken. Aan het begin van het academiejaar vraag ik de studenten om een competentie te kiezen die ze nog niet goed onder de knie hebben. Over het groeiproces dat ze daarvoor daarvoor doorheen het jaar doormaken, maken ze een verslag. Een Nederlandse werkstudent vond dat ze beter moest kunnen communiceren met volwassenen buiten de school. Welnu, zij trok gewoon naar de grote baas van de Bijenkorf. ‘Als ik dat durf, dan kan ik met élke volwassenen communiceren’, was haar stelling. Als ik terugdenk aan de manier waarop ze daarover met mij daarover communiceerde, bewees zeker dat ze die competentie uiteindelijk goed beheerste. (lacht)”

Gepost door Kathleen in examens

Tags: martien geerts

Laatst aangepast op 21 juni 2013


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Share

Verwante artikels


Er zijn geen verwante artikels voor dit artikel.