Over ons Blog Contact
examens

Deze blokmethodes gebruik je best (niet)

Bron: Guido

Aan de Amerikaanse Kent State University heeft professor John Dunlosky gedurende een lange periode tien leertechnieken bestudeerd om nadien de pro’s en contra’s te ontleden.



De slechtste: onderlijnen, markeren, herlezen, samenvatten

Deze technieken zijn uiterst populair, maar zouden niets extra doen voor je geheugen. Integendeel zelfs, sommige onderzoekers geloven dat markeren je leerproces net stoort, omdat de felle kleurtjes je aandacht naar bepaalde begrippen trekt, waardoor je de connecties en ‘the bigger picture’ uit het oog verliest. Een tekst samenvatten blijkt bovendien enkel te werken voor wie er echt goed in is.


De beste: verdeel en heers, proeftesten

Studenten die hun leermomenten verspreiden, blijken betere punten te scoren dan studenten die zich aan een marathon wagen. Op het allerlaatste moment nog allerlei formules of begrippen in je hersenpan proppen, helpt je misschien wel tijdens het examen, maar kort daarna is de informatie alweer gaan vliegen. Werk dus met intervallen. Hoe groter die intervallen, hoe langer je de leerstof onthoudt. Probeer jezelf daarnaast ook regelmatig te ondervragen, vooral de zogenaamde ‘flash cards’ blijken succesvol. Dat zijn kaartjes waarop je één begrip schrijft, aan jou de taak om die term nadien volledig te kunnen plaatsen.

Gepost door Kathleen in examens

Tags: studeermethodes

Laatst aangepast op 30 april 2013


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Share

Verwante artikels


Er zijn geen verwante artikels voor dit artikel.