Over ons Blog Contact
nieuws

Vlaamse leerkrachten klampen zich te veel vast aan handboek

Bron: Het Nieuwsblad

Verschillende vakken worden niet gegeven zoals het moet ‘omdat leerkrachten zich te veel vastklampen aan hun handboek’.

image


Twee op de drie scholen krijgen een goed rapport. Zes van de in totaal 451onderzochte instellingen worden gebuisd, zo blijkt uit het jaarlijks rapport van de Onderwijsinspectie.

Basisscholen scoren goed op Nederlands, Frans en wiskunde. Wereldoriëntatie, muzische vorming en lichamelijke opvoeding doen het een pak slechter. In het secundair onderwijs kregen acht scholen een onvoldoende voor Frans, maar ook het vak beeldende kunsten en de vakken uit de harde sector (mechanica, elektriciteit, ...) werden gebuisd.

‘Meestal gaat het over essentieel materiaal dat niet in orde is’, zegt inspecteur Martine Vranken. ‘Voor het vak lichaamsverzorging ontbreken er vaak instrumenten. In het geval van aardrijkskunde zijn landkaarten niet altijd up-to-date. En dat kan niet. Al is het niet zo dat scholen het nu slecht doen. Vaak weten ze niet beter en houden ze nog te veel vast aan hun handboeken. Toch zijn die niet altijd voldoende om een vak goed te kunnen geven.

Leerkrachten nemen al te vaak zonder nadenken testjes over uit handboeken of stellen een examen op dat ze jaren aan een stuk blijven gebruiken. Elke school hanteert bovendien haar eigen interpretatie van de normen die ze moeten halen.. Je doet goed je best, zeggen we dan, maar in de toetsen en examens vinden we de verplichte leerstof niet terug’, aldus nog Vranken.

Nog een pijnpunt is het medisch onderzoek, dat vroeger in ‘het PMS’ werd gedaan, maar vandaag in de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB) plaatsvindt. Om de files te omzeilen nodigen directies de artsen uit in de scholen. Maar daar gebeurt het medisch toezicht vaak in belabberde omstandigheden. Te weinig licht, onhygiënisch, amper stromend water, geen wc’s en weinig privacy als de kinderen zich willen omkleden.

Scholen zouden ook beter iets doen aan hun mobiliteitsprobleem, luidt het in het rapport.

Ten slotte focust de inspectie nog op het taalbeleid in scholen. Vier op de tien scholen heeft er nog geen werk van gemaakt. ‘Ze moeten dringend actie ondernemen’, stelt inspecteur-generaal Lieven Viaene. ‘Steeds meer scholen zullen te maken krijgen met anderstalige kinderen.’ Sommigen spelen daar nu al op in door te werken aan een begrijpelijke schooltaal. Onderwijsminister Pascal Smet (SP.A) werkte daarover een talennota uit, die vanaf het schooljaar 2013-2014 van kracht wordt.

Gepost door Kathleen in nieuws

Tags: handboek, schoolboek, pms

Laatst aangepast op 26 april 2012


Reacties

anne debouck  op  07 mei  om  15:58

Dergelijke artikels maken mij zo ziek. Ik geef les in het eerste leerjaar en heb de indruk dat ik enkel nog muzisch bezig ben, dan hoor en lees je zoiets…Wanneer krijgen wij eens een pluim in plaats van een messteek? Kan er misschien eens ooit iets positiefs over het onderwijs geschreven worden, alstublieft?

Reageer

Share

Verwante artikels


Er zijn geen verwante artikels voor dit artikel.