Over ons Blog Contact
examens

“Ik denk enkel aan het comfort van de leerling”

Bron: Interview: Wim De Jonge

Het is weer examentijd! Kijken leraren daar naar uit of is het ook voor hen een vervelende periode? Pienternet vraagt het elke week aan twee getuigen.
Vandaag: Sander Feys, leraar Engels, Nederlands, Project Algemene Vakken en seminarie.

image


“Als een leerling buist, wil ik weten hoe dat kwam. Is het enkel voor mijn vak of is er een groter probleem?” In de spiegel van de examens ziet Sander Feys hoe goed hij zelf heeft lesgegeven. Hij doet er zelfs het nachtje door voor.

Identikit
Sander Feys
27 jaar
Leraar Engels, Nederlands, Project Algemene Vakken en seminarie
Koninklijk Atheneum Denderleeuw


Wat betekent de examentijd voor jou?

“De examentijd is zowel een rustige als een razend drukke tijd. Elk jaar opnieuw neem ik me voor om examens snel te verbeteren, maar om een of andere reden slaag ik daar niet in. Daardoor moet ik naar het einde van de periode toch enkele nachtjes door doen. Bij het opstellen van een examen denk ik enkel aan het comfort van de leerling. Wat is een goede vraag? Dat is mijn enige criterium. Niet: welke vraag kan ik snel verbeteren? Ik beschouw examens ook als een grote feedbackoperatie voor hoe ik het als leraar gedaan heb tijdens het jaar. Ben ik erin geslaagd om leerlingen vooruit te helpen? Ik kan enorm blij zijn als een leerling die de voorgaande jaren telkens buisde voor bijvoorbeeld Engels nu toch slaagt.”


Hou je eerder van schriftelijke of mondelinge examens?

“Geef mij maar mondelinge examens. Je kunt dan korter op de bal spelen, een leerling op de goede weg zetten. Af en toe krijg je wel eens een huilende leerling voor je, maar die probeer ik zoveel mogelijk op zijn gemak te stellen. Uiteraard hoop ik dat al mijn leerlingen slagen, maar dat gebeurt niet altijd. Als iemand buist, dan probeer ik te achterhalen hoe dat kwam. Is dat enkel voor mijn vak? Of is er een algemeen probleem? Mijn examens zijn een afspiegeling van mijn lessen en toetsen. Niemand zal verrast op kijken, zo van ‘Wat of hoe vraagt hij dat nu?’, ook al probeer ik op een heel diverse en creatieve manier vragen te stellen. Voor het onderdeel ‘seminarie’ hebben de leerlingen geen examen. Ik geef drie grote thema”s per jaar aan het zesde jaar bso. Wetenschap en techniek is zo een thema. Op een toegankelijke manier krijgen leerlingen inzicht hoe wetenschap en techniek een impact hebben op hun leven. Ze geven veel presentaties en doen heel wat experimenten. In het secundair volgde ik Wetenschappen-Wiskunde. Het is fijn om de talen eens te mogen verlaten en ook mijn andere interesses in de lessen te verwerken.”


Zou je ook voor de andere vakken met minder examens willen werken?

“Zolang het hoger onderwijs zoveel belang hecht aan het zelf kunnen verwerken van leerstof kunnen we daar in het secundair niet veel aan veranderen. Ook niet voor bso-leerlingen, want je ziet dat ze steeds meer voortstuderen. Ze moeten dan toch kunnen studeren en examens afleggen? Een groep leerlingen kan de druk om te moeten studeren voor een examen trouwens goed gebruiken. Op die manier leren ze wat ze anders zouden laten liggen. Ik probeer mijn leerlingen ook te helpen in hun planning, ook al was en ben ik zelf niet het beste voorbeeld op dat vlak. (lacht)”

Gepost door Kathleen in examens

Tags: koninklijk atheneum denderleeuw, project algemene vakken en seminarie, sander feys

Laatst aangepast op 17 juni 2013


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Share

Verwante artikels


Er zijn geen verwante artikels voor dit artikel.