Over ons Blog Contact
examens

“Hopen dat de leerlingen het goed doen en hopen dat je het zelf ook goed hebt gedaan.”

Bron: Interview Jan T'Sas

image
Is de examenperiode voor leerkrachten eigenlijk ook een vervelende periode? Pienternet vraagt het aan Magda Mommaerts, 22 jaar leraar Nederlands in 3 tot 6 tso en 12 jaar lerarenopleider Bachelors lager en secundair onderwijs.


Identikit

Magda Mommaerts
57 jaar
22 jaar leraar Nederlands in 3 tot 6 tso, SITO 7, Antwerpen
12 jaar lerarenopleider Bachelors lager en secundair onderwijs, Artesis hogeschool


Je hebt de examenperiode gekend in het secundair onderwijs, nu neem je examen af in het hoger onderwijs. Kijk je daar anders tegenaan?

Magda Mommaerts: “In het secundair onderwijs was het een iets rustiger periode, vooral met de kerst. Je weet dat je een trimester afrondt. In het hoger onderwijs moeten de examens dan nog beginnen. Maar altijd heb ik wel een dubbel gevoel: hopen dat de leerlingen/studenten het goed doen en hopen dat je het zelf ook goed hebt gedaan.”


Sommige leraren vinden het een zware periode, andere juist niet.

Magda Mommaerts: “In het hoger onderwijs moet ik niet enkel examens afnemen maar ook portfolio’s en stagedossiers doornemen. Juni is op dat punt erg stresserend. ‘Invasie van het huis’ noem ik dat: overal die stapels lectuur. In het begin was dat overleven: ik wou het perfect doen. Nu wil ik het ‘enkel’ zo goed mogelijk doen, je leert gelukkig een beetje relativeren.
Tijdens de examens wordt ook het volgend semester/academiejaar voorbereid. Behoorlijk zwaar. ”


Vanwaar dat perfectionisme?

Magda Mommaerts: “Ik vind het de moeilijkste periode in de job. Ineens ben je geen begeleider meer, ineens is daar een eindpunt. Geen enkel examensysteem is voor mij sluitend, een examen is en blijft een momentopname. Het roept bij mij altijd veel vragen op: zegt dit nu alles?”


Wat doe je het liefst: schriftelijk of mondeling examineren?

Magda Mommaerts: “Schriftelijke examens vind ik makkelijker want objectiever. Maar mondelinge geven me een beter beeld van de student. Of van een leerling, want uiteindelijk maak ik weinig onderscheid tussen secundair en hoger onderwijs. Als een leerling of student het heel goed doet, dan ben ik gewoon heel blij. Doet hij het slecht, dan denk ik ‘Oh my god’. Van sommigen zie je het wel aankomen, maar van andere niet. Dan denk ik bij mezelf: had ik dit niet beter anders aangepakt?”


Zien je examens er vandaag de dag anders uit dan 30 jaar geleden?

Magda Mommaerts: “Ik ben met de jaren meer gaan variëren qua vorm. Ik ben me ook meer bewust geworden van de doelen die ik wil bereiken, de criteria om punten te geven, de manier waarop je vragen het best formuleert. En het aantal pure reproductievragen is ook minder. Dat zou ik zelfs een algemene tendens in onderwijs durven noemen. Ik merk het ook als ik in secundaire scholen kom.”


Kun je ons verrassen met een anekdote?

Magda Mommaerts: “De voorbije jaren is het digitale erbij gekomen. Dat maakt op zich niet zoveel verschil, al kun je bijvoorbeeld spellingoefeningen gewoon door de pc laten corrigeren. Handig. Maar je moet ook wel anders uit je doppen kijken als je surveilleert. Onlangs vertelde een collega: ‘Ik hield toezicht bij een digitaal examen. Ineens zag ik dat een student met de muis van zijn buur examen aan het doen was. Ik wist niet wat ik zag!”

 

Gepost door Kathleen in examens

Tags: magda mommaerts

Laatst aangepast op 05 november 2013


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageer

Share

Verwante artikels


Er zijn geen verwante artikels voor dit artikel.