MarokkoLeerkrachtenDoen

Mode
Huis
Luister
Tafel








































































































































































































LEERKRACHTEN




Hoeveel weet je van Marokko af?



Als er leerlingen van Marokkaanse afkomst in klas zitten biedt dit wel de mogelijkheid om een goede vergelijking te maken tussen de Belgische en de Marokkaanse cultuur.

De markt in Marokko
Vakantie
Marokko in kaart
Mensen
Muziek
Eten en drinken



De markt in Marokko


De jongeren maken kennis met de Marokkaanse versie van de markt. Ze praten over de Belgische markt en de Marokkaanse 'Soek'.

Vragen kunnen zijn:


Hoe ziet een markt in BelgiŽ eruit?
Wat voor soort marktkramen zie je op de Belgische markt?
Gaan jullie vaak naar de markt?
Wat vinden jullie leuk aan de markt of wat niet?
Hebben jullie ooit een Marokkaanse Soek bezocht?
Vinden jullie ook Marokkaanse marktkramers op de Belgische markt en weten jullie wat ze dan verkopen?

Maak een vergelijking tussen de Belgische markt en de Marokkaanse soek.
Bijvoorbeeld prijs, goederen, klantenwerving, onderhandelingen, kramenÖ.

Hierna kan uitleg volgen over de soek, door de leerkracht of door leerlingen die er meer vanaf weten.




Extra informatie:
Een soek is een Marokkaanse markt, met kleine kraampjes, winkeltjes en ateliers. De mensen gaan erheen voor boodschappen en huishoudelijke producten, maar ook om elkaar te ontmoeten en nieuwe dingen te horen of te zien. Traditionele Marokkaanse producten in de soek zijn: Berberse tapijten, aardewerk, bewerkt leer, bewerkte metalen schalen en andere gebruiksvoorwerpen, specerijen en verse levensmiddelen. In een soek zijn ook levende dieren (kippen, schapen en geiten) te koop. Wat je in een soek ook koopt, betaal nooit de prijs die ervoor wordt gevraagd. Ding altijd af. Pas na druk onderhandelen wordt de prijs vastgesteld. Naast koopwaar zijn er in een soek ook vertellers, acrobaten en slangenbezweerder. De soek heeft een vaste plaats in de stad en wordt niet, zoals onze markt, aan het einde van de dag afgebroken. Op het platteland worden soeks in de open lucht gehouden. Daar verkopen de mensen hun producten eens per week in tenten.


Extra activiteiten kunnen zijn:
Verdeel de groep in kleinere groepjes en laat elk van hen informatie uitzoeken over een bepaalde kraam. Bijvoorbeeld in de bibliotheek of op internet.
Laat de leerlingen Marokkaanse spullen die ze eventueel thuis hebben mee naar school brengen. En plaats deze in de kraam waar ze thuis horen.
Informeer de leerlingen over Marokkaanse markten in BelgiŽ, zoals bijvoorbeeld de vreemdelingenmarkt op zaterdag in Antwerpen. En motiveer hen om zo'n markt eens te bezoeken.




Vakantie


Heb het met de leerlingen over hun vakantie en de vakantiebestemmingen.

Er kunnen vragen worden gesteld als:


Waar gaan jullie naartoe op vakantie?
Is dit ver weg?
Waarom gaan jullie daar heen?
Zouden jullie eens naar Marokko op vakantie willen, waarom wel en waarom niet?
Wat vinden jullie mooi aan het land en wat niet?
Bezoeken leerlingen van Marokkaanse afkomst hun familie in Marokko?
Zo ja, hoe vaak en waar gaan ze dan naartoe?
Waar gaan de inwoners van Marokko op vakantie?




Extra activiteiten:
Laat de leerlingen een realistisch ontwerp maken van een rondreis in Marokko.
Informatie over Marokko.
Voorbeeld van een rondreis.




Marokko in kaart


De leerkracht kan eerst iets korts over het land Marokko vertellen. Deze informatie kan eventueel op de website worden gevonden.


Weer
Daarna kan het gesprek verder gaan over het weer in Marokko.
De leerkracht kan er voor zorgen dat hij een actueel weerbericht heeft meegenomen of hij laat de leerlingen het opzoeken.


De vragen die gesteld kunnen worden zijn:


Hoeveel weten jullie van het weer in Marokko af?
Wat is het verschil tussen het weer hier in BelgiŽ en het weer in Marokko?
Zouden jullie willen ruilen?
Wat zijn de voor en nadelen van het weer in Marokko?
Wat is het verband tussen het Marokkaanse klimaat en de ter plaatse geproduceerde dingen die je er kan kopen?



Extra activiteiten:
Er kan een onderzoekje aanvast zitten in de vorm van een opdracht tijdens de les of een huiswerkopdracht. De leerlingen zoeken weersberichten op van Marokko en er volgt een gesprek aan de hand van deze uitkomsten. Is het er mooier weer dan hier?, schijnt de zon vaker?, waait het er harder? etc.
Laat de leerlingen het Marokkaanse weer voor de komende dagen opzoeken en het op een creatieve manier presenteren voor de klas.

Landschap
Zijn er bergen in Marokko?
Zo ja, waar liggen deze gebergten dan en hoe heten ze?
Aan welke zee(Žn) ligt Marokko?
Noem 5 belangrijke steden in Marokko?
En waarom hebben jullie deze gekozen?
Welke verschillen zien jullie als je kijkt naar het Belgische landschap en het Marokkaanse landschap?




Mensen


Hierbij kan het gaan om de verschillen tussen de culturen. Over de Belgische en Marokkaanse cultuur, maar dit kan natuurlijk uitgebreid worden naar meerdere culturen.

Voorbeelden van vragen zijn:


Wat zijn typische kenmerken voor jullie eigen cultuur?
Wat zijn typische kenmerken voor de Marokkaanse cultuur?
Kunnen jullie deze twee culturen met elkaar vergelijken?
Welke talen spreken ze in Marokko?
Hoe ziet de traditionele Marokkaanse kleding eruit?
En waarom dragen zij deze kleding?






Muziek


Er is een verschil tussen de Belgische en Marokkaanse muziek. Door middel van vragen en de leerlingen informatie te laten opzoeken, zoals cd's met Marokkaanse muziek en plaatjes van muziek instrumenten leren zei beter de verschillen kennen.

Enkele voorbeelden van vragen:


Naar welke muziek luisteren jullie?
Kennen jullie iets van Marokkaanse muziek? Zo ja, welke?
Wat is het verschil met de muziek die je zelf luistert?
Wat vind jullie van de Marokkaanse muziek en waarom?
Kennen jullie Marokkaanse instrumenten? Zo ja, welke?
Weten jullie hoe er wordt gedanst op Marokkaanse muziek?
Zijn er traditionele dansen in Marokko?
Zo ja, welke? En dragen ze hiervoor dan speciale kleding?
Waar gaan jongeren in Marokko uit?




Extra activiteit:
Laat de leerlingen met Marokkaanse roots een traditionele dans leren aan de andere leerlingen. Laat de leerlingen Marokkaanse muziek opzoeken.




Eten en drinken


Er is veel verschil in eten en drinken tussen de culturen.


De vragen die gesteld zouden kunnen worden zijn:


Wat is typisch voor de keuken van BelgiŽ?
Weten jullie iets af van de Marokkaanse keuken?
Kennen jullie de theetraditie in Marokko?
Lijkt jullie het eten en drinken uit de Marokkaanse keuken lekker?
Zouden jullie het eens willen proberen?
Welke producten domineren in de Marokkaanse keuken?




Extra activiteit:
Een opdracht kan zijn dat de leerlingen een keer thuis of op school een Marokkaanse maaltijd maken en proeven. Ze kunnen dan eens op zoek gaan naar Marokkaanse supermarkten en winkels en daar de ingrediŽnten halen.


Copyright Pienternet 2006

production by Ajouta