Voor Leerkrachten - InhoudVoor Leerkrachten - Methodiek


VOOR LEERKRACHTEN >>>>> INHOUD

Wat vind je op deze educatieve website en hoe kun je hem gebruiken in de klas?

Dit lessenpakket is samengesteld naar aanleiding van de internationaal georiŽnteerde tentoonstelling Dames met Klasse. Margareta van York en Margareta van Oostenrijk. (17/09/2005-18/12/2005) in het kader van Mechelen 2005, Stad in Vrouwenhanden.




Het algemene uitgangspunt is Margareta van Oostenrijk. Zij is de gastvrouw die de leerlingen van het vierde, vijfde en zesde middelbaar uitnodigt doorheen de virtuele ruimtes van haar 16e eeuwse paleis en haar hof. Het virtuele parcours geeft de leerlingen een goed inzicht in de hofcontext, de persoonlijkheid en de leefwereld van deze bijzondere vrouw die heel haar leven in het centrum van de macht over de Nederlanden heeft gestaan.

Ga voor het vervolg naar het submenu.
  • In de Inleiding maak je kort kennis met Margareta en verzamelingen.
    • Wat verzamel jij?

    • Ik ben Margareta
  • De opdrachten zijn modulair. Er worden 7 thema's aangeboden die onderling wel verschillen in oplossingstijd.
    • Het paleis
    • Van prinsesje tot landvoogdes
    • Eet- en drinkgewoonten
    • Kleding
    • Kennismaking met de Nieuwe Wereld
    • Kunst: Margareta en haar schilderijencollectie
    • Muziek aan het hof


    • De eerste twee thema's Het paleis en Van prinsesje tot landvoogdes nemen het meeste tijd in beslag. Het zijn dan ook overkoepelende thema's die de hele hofcontext en een boeiend en subtiel portret schetsen van de persoonlijkheid van Margareta van Oostenrijk.

      De andere thema's (eet- en drinkgewoonten, de kleren maken de man..en de vrouw, de nieuwe wereld, de schilderijencollectie en de muziek aan het hof) stofferen de eerste twee thema's. Ze zijn wat korter en zoomen in op specifieke aspecten als tradities en gewoonten, artistieke expressievormen, uitvindingen en ontdekkingen van de 16e eeuw.

      Alle thema's zijn toegankelijk voor leerlingen uit alle studierichtingen van het hoger middelbaar (ASO, TSO, BSO, KSO). Het is uiteraard aan de leerkracht om, afhankelijk van het studieniveau en de studierichting, te bepalen welke accenten er gelegd of combinaties er gemaakt worden.

  • Naast de opdrachten, worden er vier verdiepingslessen (modules) over geschiedenis, kunst en muziek aangeboden. Het zijn goed uitgewerkte cases om tijdens de vakken Geschiedenis, Esthetica of Muzikale Opvoeding in de laatste jaren van het ASO te gebruiken.
    • Module: Paleis
    • Module: Van Prinsesje tot landvoogdes
    • Module: Schilderen op paneel of perkament
    • Module: Muziek
  •   © 2005 Pienternet - Credits - Production by Ajouta