Over ons Blog Contact
blog

De breinvraag: “Waarom onthoud je sommige dingen wel en andere niet?”

Bron: Jan Van den Bossche, het zinTuig

Seppe (19), tweede jaar lichamelijke opvoeding–sport: “Ik word er niet goed van als ik de pakken theorie zie die we voor vakken als anatomie en fysiologie uit het hoofd moeten leren. Gelukkig heb ik geleerd dat je nieuwe leerstof altijd moet linken aan wat je al weet, en dat helpt.” 5 tips, een geheugentest en nog meer achtergrond over ons geheugen door Jan Van den Bossche.

image


“Als ik studeer, blader ik geregeld enkele bladzijden of hoofdstukken terug om de verbanden tussen de verschillende delen te ontdekken. Associëren is belangrijk, maar dat lukt me niet voor alle leerstof. Soms zie ik die verbanden gewoon niet. Bestaan er nog andere technieken om informatie makkelijker te onthouden? Ik vraag me ook af hoe het komt dat je bepaalde dingen beter onthoudt dan andere. Volgens mij heeft dat niet alleen met interesse te maken, want gek genoeg onthoud ik dingen die me niet echt interesseren beter dan dingen die me juist wel interesseren.”


1. Je hoofd raakt nooit vol…

Ook al leven we in ‘De eeuw van het Brein’, hoe onze hersenen werken weten we amper. We weten wel dat we maar ongeveer één procent van onze hersencapaciteit gebruiken. En ons geheugen is daar nog maar een onderdeel van. Wat we ook weten is dat onze hersenen nooit rusten, ze ontwikkelen zich voortdurend. Je hersencapaciteit raakt nooit op. Heel wat anders dan die arme computer waarvan het geheugen ‘vol’ geraakt.

2. …maar het is wel altijd bezig

Elke dag slorp je een massa informatie op: feiten, activiteiten, ervaringen, afspraken, plannen, herinneringen, ontmoetingen, verjaardagen, lijstjes … Je hersenen stockeren en verwerken al die informatie op verschillende manieren in het geheugen. De rechterhelft van je hersenen slaat dingen op als verbeelding, kleur, ritme, dimensie, ruimtelijk inzicht en synthese. De linkerhelft logica, volgorde, analyse, woorden, lijsten, nummers, lijnen.

3. Van kort naar lang

Die informatie zit allemaal in je geheugen opgeslagen en staat permanent ter beschikking. Joúw geheugen is uniek, want niemand heeft dezelfde ervaringen als jij. Nieuwe informatie komt eerst in het kortetermijngeheugen terecht. Via oefening en herhaling verplaats je ze naar het langetermijngeheugen. Hoe meer je die nieuwe informatie opnieuw gebruikt, hoe meer kennis je er aan toevoegt en hoe meer je ze met andere informatie verbindt. Hierbij speelt het creatief denkvermogen een belangrijke rol.

4. Niemand heeft een slecht geheugen

Dat geheugen krijg je soms moeilijk aan de praat maar geloof niet in het sprookje van het ‘slecht geheugen’, want dat bestaat niet. Met de gepaste training kom je wel vlugger bij de opgevraagde informatie. Als je je beide hersenhelften stimuleert, zullen ze beter samenwerken. Op die manier kun je steeds vlugger informatie oproepen. Je kunt dan beter denken en je meer herinneren. Dat lukt nog beter als je er ook je zintuigen bij betrekt: zien, horen, voelen, smaken, ruiken. En denk maar niet ‘dat je geheugen ooit vol geraakt’. Integendeel, hoe meer je leert of ervaart, hoe gemakkelijker het wordt om meer te leren. Probleem is dat niemand je ooit heeft geleerd hoe je dat geheugen bestuurt.

5. Doe het met ezels

Ken je de Mnemotechniek? Dat is een hulpmiddel om feiten, figuren, formules en andere informatie beter te onthouden en vlugger uit je geheugen op te diepen. Via ezelbruggetjes leer je beelden of voorstellingen met elkaar te verbinden en zo de werking van je geheugen te ondersteunen. Een woord, beeld, systeem of mechanisme helpt je om een zin, naam, opsomming of volgorde van feiten te onthouden. Het woord komt van het Griekse ‘mnemon’ dat ‘denkend aan’ betekent. De ‘n’ van mnemo spreek je niet uit.

Doe de test: het geheim van de eerste indruk.

Is er nog plaats in je brein voor extra achtergrond over hetgeheugen?

Gepost door Kathleen in blog

Tags:

Laatst aangepast op 20 oktober 2014


Reacties

Reageer

Share