Over ons Blog Contact
blog

De breinvraag: “Hoe reageren onze hersenen op online informatie?”

Bron: Jan T'Sas, het ZinTuig

“Als ik een artikel op het web moet lezen, blijf ik af van de hyperlinks”, zegt Timothy (24). “Eenmaal je daarop begint te klikken, verlies je een zee van tijd. Zo’n tekst moet je toch wel anders aanpakken dan een tekst op papier.” Hoe reageren onze hersenen op online informatie? Lezen we die anders dan boeken, kranten of cursussen?

image

Timothy Truyts is 24 en woont in Kapellen. Hij is freelance voetbaljournalist bij Nr10.be. Of hij daar ook voor gestudeerd heeft?

Timothy: “Euh, eigenlijk helemaal niet. Ik heb eerst een bachelor politieke wetenschappen behaald en dan een masterdiploma Vergelijkende en Europese politiek. Omdat ik er niet genoeg van kreeg, heb ik er nog een master Internationale Betrekkingen en Diplomatie én de lerarenopleiding bij gedaan. Zeven jaar studeren dus. Maar toen had ik er wel genoeg van.”

In die zeven jaar heb je waarschijnlijk véél dikke cursussen moeten doorworstelen. Hoe begon je daaraan?

Timothy: “Ik probeerde een dikke cursus zo optimaal mogelijk door te nemen door er eerst rustig door te lezen. Terwijl ik dat deed, markeerde en onderstreepte ik de belangrijkste zaken van een hoofdstuk of alinea… Ik vond dat de ideale tussenoplossing om tijdens het studeren zelf niet voor grote verrassingen te staan. Met die belangrijkste informatie studeerde ik de cursus vervolgens zo goed mogelijk in. Schema’s maken deed ik niet zo dikwijls, omdat het mij altijd goed lukte om grote tekstgehelen te onthouden.”

Wat deed je met moeilijke woorden, vakjargon?

Timothy: “Eerst probeerde ik de betekenis af te leiden uit de tekst. Om moeilijke termen ten volle te begrijpen, probeerde ik er actuele voorbeelden aan te koppelen – bijvoorbeeld iets dat we tijdens de hoorcolleges gezien hadden. Dat maakte de soms abstracte terminologie beheersbaar. Lukte dat allemaal niet, dan zocht ik de betekenis van het woord op.”

Had je het gevoel dat je in het secundair onderwijs goed was voorbereid om dikke cursussen te lezen en in te studeren?

Timothy: “Niet echt. Je wordt niet genoeg voorbereid op het verwerken van grote gehelen. Tijdens mijn stageperiodes als leerkracht heb ik vaak gemerkt dat de leerlingen, zelfs zesdejaars, het overzicht verliezen als ze een te groot geheel moeten verwerken. Na een jaar op de universiteit vond ik mijn ritme en ontwikkelde ik stilaan een werkwijze die ideaal was voor mij. Het is wel jammer dat ik dit zelf heb moeten leren.”

Een student moet ook wetenschappelijke artikels lezen uit zijn vakgebied. Deed je dat op dezelfde manier als bij een cursus?

Timothy: “Nee, dat deed ik anders. Ik las eerst de inleiding en dan de conclusie. Zo wist ik snel wat cruciaal was en wat niet. Daarna scande ik de tussentitels zodat ik voor mezelf een onderscheid kon maken tussen de verschillende onderdelen in het artikel. Pas dan las ik het artikel helemaal en duidde ik de kernzaken aan. Grafieken bekeek ik in combinatie met de tekst, maar als ze echt te ingewikkeld waren, liet ik ze wel eens links liggen.”

En hoe lees je de krant? Weer anders?

Timothy: “Ja. Meestal bekijk ik eerst de kop van een artikel. Dan beslis ik of ik het stuk lees. Foto’s en grafieken zijn voor mij ook een reden om een artikel te lezen. Maar soms gebeurt het wel eens dat ik een grafiek bekijk en dat ik de tekst niet lees.”

Steeds meer lange teksten en artikels staan online. Lees jij van het scherm?

Timothy: “Teksten in een Word-document of pdf’s drukte ik altijd af. Ik vind het nog altijd vreselijk om te veel informatie te moeten lezen op een scherm. Een tekst op papier leest vlotter. Ik onthoud alles ook beter. Ik vind dat je bij een tekst op scherm altijd vluchtiger leest en te veel informatie aan je laat voorbijgaan.”

Een Word-tekst of pdf ziet er vaak nog uit als een papieren tekst. Maar hoe lees jij webartikels met hyperlinks, foto’s en filmpjes, forums en polls?

Timothy: “Die pak ik helemaal anders aan. Ik lees de basistekst eerst. Zo kan ik al uitmaken waar het artikel over gaat. Dan pas ga ik filmpjes bekijken. Ik maak een selectie van de video’s die ik wil bekijken en van de links met extra informatie. Beelden helpen mij altijd om informatie langer bij te houden. Meteen op hyperlinks klikken probeer ik bewust te vermijden. Dat biedt niet genoeg structuur en het kost te veel tijd. Kortom, dit soort teksten moet je echt wel op een andere manier aanpakken, anders geraak je er niet doorheen. Eigenlijk moet je het strategisch aanpakken, met je eigen leercomfort in het achterhoofd.”

Gepost door Kathleen in blog

Tags:

Laatst aangepast op 21 november 2014


Reacties

Reageer

Share