NIEUWSBRIEF jaargang 7, nummer 6: Jeans
Archief
 
Jeans

Een broek voor iedereen
De goeie ouwe jeansbroek: iedereen heeft er wel een (of twee, of drie of vier). En niet voor niets, want de dingen gaan jaren mee, zitten perfect en zijn altijd hip. Of hij nu nieuw is of versleten, schreeuwend duur of erg betaalbaar, heel klassiek of supertrendy, je kan hem altijd aan. Pienternet brengt je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in Jeansland.







Aanvankelijk was de jeans een werkbroek voor mijnwerkers, boeren, spoorwegarbeiders, bouwvakkers... en vooral de legendarische cowboys! Levi Strauss maakte de eerste jeansbroek voor de goudgravers in San Francisco in 1853. Strauss & Co. geven op hun site een overzicht van de geschiedenis van het bedrijf. Je vindt er een overzicht van de jeanscultuur sinds de 19de eeuw.



Een ander, Nederlandstalig overzicht van de jeansgeschiedenis.

Tot 1950 was de jeans een werkbroek, maar dan beginnen de jongeren zich af te zetten tegen het kleinburgelijk gedrag van hun ouders en wordt het dragen van een spijkerbroek een teken van rebellie. Inmiddels hebben zelfs de meest gerenommeerde ontwerpers een jeanslijn in hun prt--porter collectie.






Snap jij ook niet altijd wat er in het etiket van je broek staat? De denimterminologie is niet altijd voor iedereen duidelijk, en is ook niet overal hetzelfde. Wij helpen je een handje.

Basics
En van de synoniemen van het woord "jeans". In elke collectie jeanswear of casualwear vormen de "basics" een permanente lijn die typisch is voor het merk en afgezien van de seizoenvariaties een stabiel verkoopsucces kent.

Baggy
Dit model zit zeer los vanaf het kruis.

Bootcut
Deze broek zit aansluitend tot op de knien en wordt naar beneden toe iets breder zodat ze mooi over je schoenen (of boots) valt.

Canvas
Katoen met een vierkante weefstructuur, die de stof een grotere weerstand geeft.

Chinos
Bekend synoniem van de katoenen slacks, die oorspronkelijk van stof uit China werden gemaakt. Ze komen voort uit de Engelse militaire traditie en werden overgenomen door het Amerikaanse leger. Hollywood heeft er veel toe bijgedragen dat ze beroemd en legendarisch zijn geworden.

Denim
Denim wordt gekenmerkt door het gebruik van indigoblauwe scheringdraden en ecru inslagdraden. Aan die combinatie van garens is het geleidelijke proces van het afbleken bij het wassen te danken. Voor de geschiedenis van de denim stof (ontstaan in Europa) moet je zeker eens langs Levi Strauss surfen.

Destroyed
Machinale of met de hand gemaakte gaten, vegen en afgesleten plekken.

Enzyme wash
In het menselijke lichaam helpen de enzymen bij de vertering van het voedsel. In de industrile denimfabricage geven ze de stof een gedragen uitzicht en vormen ze een schoner ecologisch alternatief voor stonewash, waarbij chloor komt kijken. De stof wordt zachter omdat de cellulose die ze bevat in zekere zin wordt "voorverteerd".

Fit
Authentic fit: model met een lage taille, een rechte snit en rechte pijpen. Regular fit: model met een normale taille, een rechte snit en rechte pijpen. Slim fit: model met een lage taille, een smalle snit en rechte pijpen.

Flared
Deze broek is aansluitend tot op de knien, maar loopt dan veel breder uit in de zogenaamde olifantenpijpen.

Garment dyed
Het kledingstuk wordt gemaakt van geselecteerde greige (ecru) stof, en daarna in de verschillende modekleuren geverfd. Met een minimum aan risico en een maximum aan effect, hebben geverfde kledingstukken een natuurlijk, "gebruikt" uitzicht. Benneton was de grote voorloper van deze methode.

Hipster
Deze broek is aansluitend op de heup.

Low waist
Een jeans met een lage taille.

Piece-dyed
Meestal wordt het garen vr het weven van de stof geverfd; in dit geval wordt de stof eerst geweven en dan pas geverfd.

Selvage edge
Als aan de binnenkant van de jeans een rode lijn door het uiteinde van de denim loopt, heb je een broek van een rol denim waaruit slechts n kledingstuk werd gemaakt.

Stonewashed
Een wasbehandeling met puimsteen en eventueel bleekwater om een vintage-look te creren.

Straight
Een broek die naar onder toe recht uitloopt.

Waist/Length
De waist/length methode is een maatsysteem en is gebaseerd op de omtrek van de taille en de lengte van de benen in inches (1 inch is 2,54 cm). Je hebt bijvoorbeeld een 30/32.

Washing
De kleur van de broek, bepaald door het wassen.





Zoveel mensen, zoveel merken en dat geldt zeker voor jeans. Toch zijn er een aantal merken die we hier even in de schijnwerpers willen zetten. Omdat ze heel nieuw zijn, of juist heel oud, of omdat ze gewoon superhip zijn.

Levi's
We moeten natuurlijk beginnen met de oudste en meest bekende jeansmaker. In 2003 vierde Levi Strauss & Co. zijn 150-jarig bestaan. De goeie oude 501 is voor veel mensen nog altijd hun favoriete kledingstuk! Ga zeker eens kijken in de Nieuwstraat in Brussel naar het gloednieuwe winkelconcept, de jeansbar.
Nudie/Denimbirds
Dit Zweedse jeansmerk is momenteel enorm in. Ze maken bv. de Nudie Dry, een jeans die je 6 maanden (!) niet mag wassen, maar die na die tijd dan ook volledig gepersonaliseerd is. Nudiejeans is ontworpen voor mannen, Denimbirds voor vrouwen.
Lucky Brand Jeans
Lucky Brand Jeans wil niets anders dan jou gelukkig maken. Er staan klavertjes vier op de binnenkant van de broekzakken, er zit een geluksbriefje in de rechterzak en als je de knopen of rits opendoet staat er Lucky You geschreven. Jeans voor positivo's!
ONLY
Wil je graag een kwalitatief hoogstaande jeans, maar is je geldbuidel bijna leeg? Dan is het Deense merk ONLY een echte aanrader. Elke broek passeert eerst langs een 50-tal gespecialiseerde handen voor ze in de winkel ligt.
7 for all mankind
For all mankind is d jeans waarover wordt gesproken in spijkerbroekenland. De broeken zijn zo goed van kwaliteit dat iedereen er een beter figuur in krijgt. Je achterste wordt namelijk opgetild waardoor het er beter uitziet. Je betaalt er natuurlijk wel voor.





Hoe was je je jeans het best? Ieder kledingstuk heeft aan de binnenkant een label waarop wasinstructies staan. Als deze instructies voor jou Chinees zijn, vind je hier een makkelijk te printen overzicht van alle symbolen en hun betekenis.

Op een aantal jeanssites, zoals die van For All Mankind, staan ook wasvoorschriften. Het komt er meestal op neer dat je ze best wast op 40C, binnenstebuiten gedraaid met de rits dicht en dat je ze niet in de wasdroger stopt. Heb je een vreemde vlek op je jeans? Raadpleeg dan de vlekken SOS van OMO.

Is je jeans wel proper gemaakt? Of zijn er kinderhandjes aan te pas gekomen? Voor de Schone Kleren Campagne is er een lesmap gemaakt over de productie van jeans. Dit informatiepakket (CD-rom) is bedoeld voor leerlingen die een spreekbeurt willen houden of een werkje willen schrijven.

Inlichtingen en gratis aanvragen:
Schone Kleren Campagne
Haachtsesteenweg 579
1031 Brussel
Tel: 02/246 36 81
Fax: 02/246 38 85
e-mail: materiaal@schonekleren.be





Is je jeans toch wat meer afgebleekt dan je zou willen? Dan kun je hem met textielverf heel gemakkelijk opnieuw kleuren, zodat hij weer de diepe jeanskleur heeft van toen je hem kocht.

Personalize your jeans! Doe het gewoon zelf, met behulp van naald en draad. Deze Canadese site (met duidelijke afbeeldingen) helpt je erbij.

Als je nog wat ideen wil opdoen voor de versiering van je eigen jeans, kun je op deze site terecht voor een heleboel tips, met foto's.

Wil je liever niet je nieuwe jeans onderwerpen aan je experimenteerlust? Koop dan met gerust hart voor weinig geld een tweedehands exemplaar. Hier lees je waar je in Antwerpen terecht kan voor tweedehands kleding.





Jeans is tegenwoordig absoluut aanvaard als degelijk kledingstuk. Toch stellen veel bedrijven het niet op prijs als je in jeans gekleed naar het werk komt. In de Verenigde Staten hebben ze daar het volgende op gevonden: Casual Friday. Op dit weblog lees je er alles over!

En last but not least: laat me je jeans zien en ik vertel je wie je bent.